16 april 2024: De dag na de omslag

Gisteren sloeg het weer om en afgelopen nacht kletterde de regen op de ramen, en dat ging vanmorgen nog een tijdje door. Dus heb ik vandaag de webcam opgehangen bij ons veldstation.

Maar omdat ik er toch langs kwam ook maar even in het bos gekeken, zonder al te hoge verwachtingen. Dit weer is niks voor trekkende en zingende vliegenvangers. En inderdaad, er werd maar mondjesmaat gezongen. Lastige omstandigheden voor ons want wie zingt er niet omdat hij een vrouw heeft en wie zingt er niet omdat hij hard moet foerageren? Het was koud en nat, en dan zie de je de vliegenvangers stilletjes en laag bij de grond foerageren, het voedsel ligt duidelijk niet voor het oprapen.

Op het Dieverzand zag ik een man die ik nog even nader moest bekijken omdat ik niet helemaal zeker was van zijn kleurring, bleek hij ineens een vrouw te hebben! Zouden die andere stille mannen dan toch ook allemaal een vrouw hebben? Ik denk het niet maar toch even onzekerheid, dat houdt je weer scherp en de gegevens goed.

Aan de Torenlaan  hetzelfde verhaal, sommige mannen zingen fanatiek, andere hoor je nauwelijks. Helemaal op het eind bij nummer 119 toch nog een zingende nieuwe man. Typisch zo’n sjofele bruine waar Christiaan het op 12 april over had, met rechts een rood ringetje. Die herken ik wel weer terug als hij straks elders opduikt, want hij zit bij de nestkast van een Koolmees te zingen. Het kan natuurlijk zijn dat hij de Koolmezen verjaagt maar dat is allerminst zeker, het kan ook zijn dood worden….

Deze sjofele bruine man trotseerde het weer en kwam vandaag aan, of kwam misschien iets eerder aan maar werd om allerlei mogelijke redenen niet opgemerkt door mij. Dat soort onzekerheid hou je, maar ver zitten we er waarschijnlijk niet naast. Hoe meer van dit soort aankomstgegevens, hoe beter we er iets zinnigs over kunnen zeggen, Torenlaan, 16 april 2024.

De webcam hangt in ieder geval weer. Er zat een man fanatiek te zingen bij de nestkast, zelfs toen de ladder nog tegen de boom stond, dus dat komt vast goed. De webcam staat onder de tab “webcam” hierboven.