2 april 2024: ja hoor!

Daar was hij dan, de eerste Bonte vliegenvanger. Vanmorgen vroeg om 07:31, het was nauwelijks licht. Bit bit bit en het gescheld van Koolmezen bij nestkast 505 op het Aekingerzand. Die mezen hebben dat geluid vast gemist als kiespijn. En toen weer stil en nergens te bekennen die vroege man. Want vroeg is het nog. We beginnen aan ons 18e seizoen en de vroegste man kwam alleen in 2010 (26 maart) en in 2017 (30 maart) eerder aan. Het viel ook wel een beetje te verwachten, de vroegste man op waarneming.nl met bewijs werd al op 27 maart gefotografeerd. Het bos oogt er ook wel klaar voor. De Berken waarvan we jaarlijks (naast ook de Eiken) de uitloop van de knoppen registreren, zijn vroeger dan ooit in ons studiegebied over de afgelopen 18 jaren bekeken.

Balen een man die je niet ziet want je wil toch wel iets van de kenmerken van die vogel zien om hem later weer te kunnen herkennen. Maar helaas geen kik meer, en dan wordt het best moeilijk om dat kleine beestje te vinden. Dan toch eerst de rest van de nestkasten en bomen maar bekeken. Al aardig wat nestbouw van kool- en pimpelmezen. Sommige nesten zijn al af en liggen klaar voor een ei. Later op de dag bij de Torenlaan was dat wel anders, daar veel minder nestbouw en hoogstens een laag mos. De Berken waren daar ook wat minder ver. Grappig al die lokale verschillen als je erop let.

Op de terugweg toch weer die kenmerkende opgewonden roep, nu bij nestkast 507, en weer stil…. Dan maar wachten en na 20 minuten zag ik hem eindelijk, een ongeringde man niet heel zwart-wit maar ook niet heel bruin, twee kopvlekjes en aardig wat wit op de vleugel. Jammer dat hij geen ring heeft want dan heeft dit individu nog geen geschiedenis in onze databse, maar de kop is eraf! Later zag ik vermoedelijk dezelfde man bij nestkast 516, hij is duidelijk nog zoekende.

De eerste man van 2024, Aekingerzand, 2 april 2024