16 april: De eersten

Toen ik uit Groningen vertrok leek het een mooie dag te worden, naar het zuiden toe werd het echter steeds grijzer en grauwer. In het bos niet anders, de vogels hadden er ook weinig zin in. Verbazingwekkend hoe al die vliegenvangers dan ineens verdwenen lijken. Vliegenvangers die geen geluid maken, mis je zo. Gelukkig werd de bewolking al snel wat dunner, wat een prachtig sfeertje opleverde. Ineens overal vliegenvangers ook, vooral mannen en nog weinig vrouwen. Ik denk dat ongeveer driekart van de mannen inmiddels binnen is, dan is het toch ineens heel snel gegaan.

Een jaarlijks terugkerend een beetje triest fenomeen is de door koolmezen doodgepikte vliegenvangers. Koolmezen en vliegenvangers concurreren om nestkasten en dat is gevaarlijk, vooral voor vliegenvangers want koolmezen hebben snavels waarmee ze nootjes, zaden en schedeltjes kunnen openhakken. Wanneer een vliegenvanger zich in de nestkast van een koolmees waagt, wat ze nogal eens doen, is de vliegenvanger in gevaar. Buiten de nestkast winnen de vliegenvangers, zo weten ze toch regelmatig koolmezen weg te pesten. We verwachten dit jaar flink wat slachtoffers want de koolmezen zijn vrij laat en dan overlappen ze met de vliegenvangers. Vandaag vond ik het eerste lijk, het bleek een man die ik vorig jaar 50 meter verderop ving, hij was niet gepaard. Nu een dag na aankomst uit Afrika doodgepikt door een koolmees. Lullig, want waarschijnlijk heeft deze vliegenvanger geen nakomelingen voortgebracht. Misschien maar goed ook als je je dood laat pikken door een koolmees.

Bonte vliegenvanger rechts geel, hij kwam aan zijn eind omdat hij graag een kast wilde die al door koolmezen geclaimd was, Dieverzand, 16 april 2023.

We vonden vandaag ook de eerste nestbouw. Bij mij was dat van een vrouw die gisteren arriveerde. De man zag ik gisteren trouwens ook voor het eerst, die hoefde nauwelijks te zingen want dat doet hij nauwelijks meer als hij een vrouw heeft.

Het begin van het nest van een vliegenvanger. Koolmezen beginnen met mos, vliegenvangers met blaadjes of stukjes schors. Aekingerzand, 16 april 2023.